Tekstschrijver, copywriter, journalist?

Wie zoek je? Tekstschrijver, copywriter of (bedrijfs-) journalist? Zit daar eigenlijk verschil in?

Beroepsschrijvers in vogelvlucht

notitieblokTekstschrijver: breed georiënteerde schrijfpro. Een allrounder die alle communicatiegenres onder de knie heeft, zowel print als online, zowel fast als slow copy – inclusief een aantal journalistieke genres én marketingcommunicatie. Specialisaties zijn meestal inhoudelijk.

Copywriter: eigenlijk hetzelfde als tekstschrijver, maar de term komt vooral uit de marketing/reclamewereld. Schrijft dus vooral commercieel en voelt zich online het meest thuis. De term is populair omdat het internationaler, jonger, sneller klinkt.

Bedrijfsjournalist: is graag onafhankelijk, schrijft op basis van (eigen) onderzoek, nuanceert en respecteert hoor- en wederhoor. Brengt nieuws, achtergronden en ontwikkelingen. Beperking: werkt in opdracht en is dus minder onafhankelijk. Voordeel: maak je geen zorgen als je door hem/haar wordt geïnterviewd, jullie staan aan dezelfde kant.

Journalist: is onafhankelijk en vertegenwoordigt het vrije woord. Doet onderzoek, analyseert, brengt nieuws, achtergronden en wat dies meer zij in geschreven en gesproken woord. Nadeel: als hij/zij je interviewt, let dan op je woorden, want morgen liggen ze op straat.

En wat ben ik? Ik herken me in alle vier, maar ben het meest tekstschrijver.