Zelf schrijven of een tekstschrijver vragen?

schrijf jij of schrijf ikJe doet graag de dingen waar je goed in bent. Dan ben je het meest productief, gemotiveerd en doelgericht. Alleen al daarom is het schrijven erbij doen geen aanrader, als het ‘eigenlijk’ jouw vak niet is. Er zijn nog een paar verschillen tussen de schrijvende medewerker en de professionele tekstschrijver waar je je voordeel mee kunt doen.

Een schrijvende medewerker (misschien jijzelf):

  • schrijft vanuit het perspectief van de organisatie (zender)
  • heeft ‘schrijven’ niet als vak gekozen
  • wordt afgeleid door andere, belangrijker, werkzaamheden
  • wordt doorbetaald in de koffiepauze

Een freelance tekstschrijver (ik, in dit geval):

  • kost minder per uur
  • schrijft vanuit het lezers-/klantperspectief
  • is productief, gemotiveerd en doelgericht
  • zorgt zelf voor een werkplek
  • schrijft verleidelijker

Zelf schrijven?

Misschien schrijf je zelf veel teksten voor je bedrijf of afdeling. Of je bent zelfstandig ondernemer en doet eigenlijk alles zelf. Je kunt de teksten ook overlaten aan een medewerker die dat er best bij kan doen: het is goedkoop, makkelijk te sturen en je bent snel klaar.

Mogelijk ben jij of is die medewerker een natuurtalent. Maar misschien ook niet; bedenk dan dat je teksten misschien minder professioneel zijn dan je denkt (en ook zo overkomen)!

Hoe wil je overkomen?

Het is waar: met best redelijke teksten op je website, in je brochure of je nieuwsbrief kom je ver. Maar hoe sterk overtuigt je verhaal? Bereik je je (marketing- en communicatie-) doelen? Je kúnt het natuurlijk beter aanpakken. Vraag bijvoorbeeld eens een professionele tekstschrijver (dat hoeft dus niet duur te zijn).

Teksten die boeien en verleiden

De meeste zoekers en bezoekers willen informatie vinden – en daar misschien wel iets mee doen (klant worden bijvoorbeeld). Ook zoekmachines (meestal Google) zijn dol op waardevolle en toegankelijke informatie. En informatie bestaat nu eenmaal vaak uit tekst. Verleid Google én je bezoekers met gedoseerde informatie, de juiste woorden, vlot lopende zinnen en de call to action op het juiste moment.

Weet je al wie je volgende nieuwsbrief, webtekst of brochure gaat schrijven? Geen moeilijke keuze: probeer eens een professional.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *