Tekstschrijver, copywriter, journalist?

Wie zoek je? Tekstschrijver, copywriter of (bedrijfs-) journalist? Zit daar eigenlijk verschil in?

Beroepsschrijvers in vogelvlucht

notitieblokTekstschrijver: breed georiënteerde schrijfpro. Een allrounder die alle communicatiegenres onder de knie heeft, zowel print als online, zowel fast als slow copy – inclusief een aantal journalistieke genres én marketingcommunicatie. Specialisaties zijn meestal inhoudelijk.

Copywriter: eigenlijk hetzelfde als tekstschrijver, maar de term komt vooral uit de marketing/reclamewereld. Schrijft dus vooral commercieel en voelt zich online het meest thuis. De term is populair omdat het internationaler, jonger, sneller klinkt.

Bedrijfsjournalist: is graag onafhankelijk, schrijft op basis van (eigen) onderzoek, nuanceert en respecteert hoor- en wederhoor. Brengt nieuws, achtergronden en ontwikkelingen. Beperking: werkt in opdracht en is dus minder onafhankelijk. Voordeel: maak je geen zorgen als je door hem/haar wordt geïnterviewd, jullie staan aan dezelfde kant.

Journalist: is onafhankelijk en vertegenwoordigt het vrije woord. Doet onderzoek, analyseert, brengt nieuws, achtergronden en wat dies meer zij in geschreven en gesproken woord. Nadeel: als hij/zij je interviewt, let dan op je woorden, want morgen liggen ze op straat.

En wat ben ik? Ik herken me in alle vier, maar ben het meest tekstschrijver.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *