Storytelling: sterke verhalen?

Vertel!!Storytelling! De helft van de marketeers loopt er mee weg, de andere helft moet er niets van hebben. De zoveelste hype in marketingcommunicatie, lege woorden? Ik geloof wel degelijk in storytelling en tegelijk geloof ik er helemaal niet in.

Soms kun je in een advertentie met een paar regels een goed verhaal vertellen. Maar soms wil je gewoon iedereen laten weten dat jouw product het beste is: ‘onverslaanbaar’, ‘direct wittere tanden’. ‘Koop nu’. Op dat moment kun je goed zonder storytelling.

‘Wij zijn de beste’
Een verhaal gaat over een held, een anti-held of in ieder geval over een persoon. Het heeft een plot en er is een ontwikkeling van gebeurtenissen. Verhalen geven lezers betekenis en inzicht in (iets uit) het leven. Even een belangrijk misverstand uit de weg ruimen: een sterk verhaal is iets anders dan een succesverhaal. Wil je als organisatie alleen vertellen hoe goed je bent, hoe geweldig je problemen (van klanten) kunt oplossen, dan heb je geen verhaal. Daarom kunnen sommige organisaties beter niet aan storytelling doen.

Grote verhalen
Toch geloof ik in storytelling. Voor iedere organisatie die authentiek wil zijn – dat ook kan én durft. Verhalen spreken mensen aan, ze wekken sympathie en overtuigen. Maar het ‘grote’ verhaal van je organisatie vertel je één keer, toch? Op je website onder Over ons of Historie. Of in een long read die je kunt delen met fans. Je vertelt over je oorsprong, worsteling, emoties, tegenstanders en ja, je geeft een uitkomst, een oplossing, een perspectief. Dit verhaal geeft je merk persoonlijkheid. En dat helpt je om verbinding te maken met je eigen mensen en met je klanten. OK, dan is je corporate story ‘klaar’. Maar het verhaal gaat verder en je moet het ook verder vertellen

Kleine verhalen
Je corporate story is alleen een sterk verhaal als het authentiek is. Is het een opgepoetste boodschap – creatief bedacht door een marketingbureau dat wel je commerciële doelstellingen kent maar niet weet hoe het er in jouw organisatie echt aan toe gaat – dan wordt het geen succes. In je alledaagse, kleine communicatie-uitingen komt altijd je real life organisatiepersoonlijkheid naar voren. Die authentieke corporate story kun je laten vastleggen.

Verhalen gaan verder
Gelukkig blijft je corporate story altijd in beweging, elke dag. En daar spelen de alledaagse communicatie-uitingen de hoofdrol. De receptioniste die opdracht heeft een lastige klant af te poeieren. De advertentie met de ‘kijk naar mij-boodschap’. De productblog en het interview in het personeelsblad. Versterken die het verhaal?

Waarom storytelling?
Is dit nieuw? Hebben we hiervoor een storytelling hype nodig? Niet voor het consistent maken van uitingen; daar waren marketing- en communicatieprofessionals altijd al goed in. De hype helpt ons wel om naar communicatie te kijken als het vertellen van verhalen. Verhalen die je in contact brengen met mensen en waardoor je iets met ze opbouwt voor de langere termijn. Verbinding.

En die verbinding betekent veel meer voor mensen dan (alleen) klantvoordeel.

Goed verhaal nodig? Uitingen passend maken bij het grote verhaal? Laat maar weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *