Hoofdpersoon: de lezer (wie?)

Lezer, ontvanger, doelgroep, klant, werknemer: als goede schrijver kruip ik onder de huid van degenen voor wie ik schrijf. Hoe ik dat doe? Dat is een beetje het geheime ingrediënt. In elk geval organiseer ik niet per se een enquête. Inlevingsvermogen en ervaring zijn belangrijk. Regelmatig meelezers laten reageren. Reacties proeven en zelf veel lezen.

Grijp ik ze bij de lurven of is een beetje afstand prettiger?

Tijdens het schrijven spelen voortdurend vragen door het achterhoofd. Wat houdt mijn beoogde lezers bezig? Zijn ze bloednieuwsgierig of moet ik ze erbij slepen? Welk voordeel zit er voor hen in? Spreken ze een bepaald jargon? Hoe bekend zijn ze met moeilijke woorden? Kan ik ze verbaal bij de lurven grijpen of is een beetje afstand prettiger? Willen ze graag uitleg of vinden ze dat alleen maar ruis?

De toon, hoeveelheid informatie, invalshoek, argumenten en woordgebruik: alles moet aansluiten bij de beoogde lezers, zodat juist zij geraakt worden en in actie komen.

Neem contact op
Voor een tekst die lezers aanzet tot actie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *